Om te voorkomen dat lading uit de container waait of valt wordt een container afgedekt; dit wordt vereist vanwege milieuvoorschriften en de wegenverkeerswet. Er zijn verschillende systemen om de lading af te dekken. Vaak wordt een net gebruikt, maar het is de chauffeur niet toegestaan om op de rand van de container te klimmen. Het belangrijkste gevaar bij afnetten op hoogte is namelijk dat de chauffeur bij het aanbrengen en het verwijderen van het net zijn evenwicht verliest doordat hij zich in het afval verstapt, struikelt of wegglijdt. Wanneer dit gebeurt, valt de chauffeur meestal in de container in het afval. Hij kan ook op of over de rand vallen. Het letsel varieert daarbij van knieblessures en geschaafde scheenbenen wanneer men op de rand valt, tot aan kneuzingen van diverse ledematen, hersenschuddingen of botbreuken. Ook een dodelijk ongeval is denkbaar. Vanaf 2,5 meter hoogteverschil zijn maatregelen nodig om valgevaar te voorkomen; voor het afnetten op hoogte zijn verschillende methoden beschikbaar.
- Analyse van ongevallen in de afvalsector 1998-2009, RIVM
- Advies Gezondheidsraad Vallen van hoogte (19 december 2013)
- Zie ook: Prikken en snijden
- Zie ook: Voorlichten over biologische agentia