Bij het betreden en verlaten van cabines van voertuigen is kans op fysieke belasting en valgevaar. Bepalend voor de gevaren is de instaphoogte van de cabine in combinatie met het gedrag van chauffeur of bijrijder. Wanneer de afstand tussen treden te groot is, de snelheid van in- en uitstappen te groot is of wanneer men uit de wagen springt, is de kans op blessures aan enkels, knieën en rug groot. De kans op dergelijke klachten is groter als de overbelasting vaker gebeurt of gedurende langere tijd wordt herhaald. Als iemand een trede mist, zich verstapt of ergens over struikelt, kan direct tot verwondingen of letsel leiden, zoals verstuikingen, breuken en dergelijke.
Welke maatregelen zijn verplicht?
- Voorlichten over in-en uitstappen cabines
- Aanpassen treden van cabines
- Geven werkinstructie in- en uitstappen
- Analyse van ongevallen in de afvalsector 1998-2009, RIVM
- Advies Gezondheidsraad Vallen van hoogte (19 december 2013)