Arbocatalogus Afvalbranche

Dé arbostandaard voor alle bedrijven in de afvalsector!
Laatst gewijzigd op: 3 juli 2020, 22:29 uur -- Afvalbranche
In ontwikkeling

Gebruiken alarmering en spiegels of camera's op voertuigen

Printvriendelijke versieAls e-mail versturenPDF document
Maatregel naar plaats in de Arbeidshygiënische Strategie: 
Technische maatregelen
Beschrijving van de maatregel 

In het kader van de verkeersveiligheid zijn spiegels of camera's verplicht op voertuig. Zowel om de risico’s van agressie en geweld als die van mentale belasting te beperken kunnen bewakingscamera’s worden ingezet. Als iemand agressief is of geweld gebruikt tegenover het personeel, biedt een camera de gelegenheid onmiddellijk in te grijpen. Verder biedt de aanwezigheid van zo’n camera een geruststelling, waardoor de mentale belasting afneemt.

Bij inzamelen met een zijbelader zijn spiegels of camera's die de chauffeur helpen in het beoordelen van verkeerssituaties onmisbaar. De mentale belasting neemt af naarmate het vertrouwen het werk te overzien toeneemt.

Door duidelijke signalering op het voertuig is het sneller zicht- en/of hoorbaar voor anderen. Door geluid- of lichtsignalen bij het achteruitrijden wordt de kans op aanrijdgevaar verkleind. Met een goede verlichting op het voertuig zijn eventuele gevaren eerder en beter te zien en bovendien valt het voertuig eerder en beter op.

Ondanks de technische voorzieningen op het voertuig blijft aanrijdgevaar van personen, materiaal en gebouwen in onoverzichtelijke situaties aanwezig. Het draaien en keren dient te gebeuren volgens de algemeen geldende verkeersregels. Bij achteruit rijden, draaien en keren in onoverzichtelijke situaties is het noodzakelijk om na te gaan of het wenselijk is dat een extra persoon helpt met aanwijzingen aan de chauffeur bij het manoeuvreren in aanvulling op de technische voorzieningen op het voertuig.

Wat is verplicht?

Bij het gebruik van licht- of geluidsignalen op het voertuig moet rekening worden gehouden met de milieuvoorschriften en met het voorkomen van overlast voor omwonenden.

De chauffeur van een vrachtwagen dient goed zicht op zijn omgeving moet hebben. Sinds 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel of -camera verplicht voor elke vrachtwagen met een Nederlands kenteken en sinds 1 januari 2007 voor iedere nieuwe vrachtwagen ook een frontspiegel of -camera.

De bestuurder van het voertuig controleert spiegels en eventuele camera's voor elke rit op de juiste afstelling voordat hij begint te rijden. Een goede afstelling van de spiegels verschilt per chauffeur en is afhankelijk van lichaamslengte en zithouding. Het is erg belangrijk om steeds na een schoonmaakbeurt van de vrachtwagen in de wasstraat de afstelling van de spiegels extra goed te controleren.

De chauffeur voorkomt dode hoek ongevallen door:

  • een zo goed mogelijk zicht hebt op het verkeer
    • schone spiegels
    • goed afgestelde spiegels
    • geen voorwerpen te plaatsen voor de voor- en zijruiten van de vrachtwagen
  • het in de gaten houden van(brom)fietsers
    • ook bij stilstand de aanwezigheid rechts van de vrachtwagen van (brom)fietsers checken
    • aankomende (brom)fietsers volgen
    • een laatste controle, ook vanuit stilstand, vlak voor het moment van rechts afslaan
  • rijgedrag
    • bij voorkeur de vrachtauto niet naast de (brom)fietser plaatsen maar erachter (is niet altijd mogelijk)
    • tijdig richting aangeven
    • stapvoets optrekken tijdens het afslaan naar rechts
    • kenbaar maken dat de(brom)fietser gezien is
Beoogd effect 

Het doel hiervan is het voldoen aan wettelijke verplichting voor spiegels en camera's op de openbare weg, het beperken van de mentale belasting of zo nodig snel te registreren of een medewerker om hulp nodig heeft in geval van agressie of geweld.

Meer informatie 
  • Handleiding voor de aanleg en inrichting van een spiegelafstelplaats
  • Let op privacy-regels bij het gebruik van beveiligingscamera's
Wet- en regelgeving 
  • Wegenverkeerswet
  • Artikel 7.10 Arbobesluit inzake Alarmsignalen